به گزارش مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی استان گلستان، نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی توسعه دریا محور با رویکرد شیلاتی، سی‌ام خرداد ماه با حضور مسئولان استانی و کشوری، اعضای هیأت علمی، متخصصین و فعالان این حوزه در سالن شهید چمران دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.
دکتر شریف روحانی قائم مقام موسسه تحقیقات شیلات کشور در این نشست گفت: امروز ۱۷ درصد از غذای مردم جهان را آبزیان تشکیل می‌دهد و براساس پیش‌بینی فائو این آمار تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ درصد ارتقا خواهد یافت. وی با اشاره به اینکه کشور ایران دارای پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است گفت: در کشور، مراکز و سازمان‌های متعدد آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها، تشکل‌های صنفی، شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروهای متخصص انسانی و ... وجود دارد که می‌توانند در حوزه اقتصاد دریامحور نقش بسزایی را ایفا نمایند. قائم مقام موسسه تحقیقات شیلات کشور تصریح کرد: کشور ایران با دارا بودن ۴۰ درصد مرز آبی، براساس استانداردهای موجود به عنوان یک کشور دریایی محسوب می‌شود و از منظر ظرفیت‌های دریامحور در دنیا در بین ۱۸۴ کشور دارای رتبه ۴۰ بوده و نشان از ظرفیت قابل توجه کشور در این حوزه دارد.
در ادامه ناهیدی معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان در این نشست تخصصی اظهار کرد: این جلسات باید هوشمندانه و هدفمند برگزار شود و نقش دانشگاه و مراکز پژوهشی در تکمیل زنجیره ارزش و افزایش بهره وری در واحد سطح پر رنگ تر شود. ایشان ادامه داد: نقش دانشگاه در مسیر توسعه بایستی مشخص شود و باید دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان در کنار عوامل اصلی اقتصاد قرار بگیرند. ناهیدی یادآور شد: در مبانی اقتصاد، مدیریت منابع محدود را بایستی داشته باشیم، بطوریکه، منابع فقط پول و تسهیلات نیست، بلکه انرژی، آب، زمین، نیروی انسانی و تکنولوژی جزء منابع محسوب می شود، که بیش از 85% آن در اختیار بخش غیر دولتی است. وی بیان نمود: در آستانه برنامه هفتم توسعه هستیم، خوشبختانه نگاه دولت سیزدهم و سازمان برنامه و بودجه کشور در برنامه هفتم، از برنامه ریزی جامع به سمت موضوعات با هسته های کلیدی توسعه می باشد. ناهیدی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در دستور کار برنامه هفتم قرار گرفته است، توسعه اقتصاد دریا محور است. در ادامه گردشگری دریایی، ایجاد واحد های آب شیرین کن در دریای خزر، تأمین امنیت، توسعه آبزی پروری و صنایع مرتبط با آن، توسعه بنادر، فراهم شدن تجارت ارزان با کشورهای آسیانه میانه و توسعه حمل و نقل دریایی، پیشنهاداتی است که در راستای تصویب نامه اقتصاد دریا محور احصاء شده است. مهندس واثقی وجود گمرک، بنادر، راه‌آهن، کریدور شمال به جنوب و وجود منطقه آزاد در استان را از جمله ظرفیت‌های مناسبی دانست که می‌تواند حوزه اقتصاد دریامحور کشور را ارتقا بخشد. وی سپس بر بهره‌مندی از ظرفیت متخصصین شیلاتی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در راستای توسعه اقتصاد دریامحور تأکید کرد.