پنجمین جلسه کمیته علمی نظارت بر رهاسازی بچه ماهیان استان گلستان روز چهارشنبه مورخ 1399/04/11 رأس ساعت 9 صبح در محل سالن اجتماعات اداره کل شیلات گلستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ، در این جلسه که معاون صید و صیادی ٰ، معاون آبزی پروری اداره کل شیلات ، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات شیلات استان ، رؤسای مراکز بازسازی ذخایرسیجوال ،سد وشمگیر وشهید مرجانی ، نماینده حفاظت منابع ، نماینده شرکت مادر تخصصی ماهیان خاویاری وکارشناسان مرتبط اداره کل شیلات حضور داشتند پس از ارائه گزارش مصوبات جلسه قبل وبا اعلام رهاسازی حدود 42 میلیون قطعه بچه ماهی کلمه و کپور در رودخانه های گرگانرود و قره سو تا تاریخ 1399/04/10 وضعیت کیفیت رودخانه ها مورد بحث قرار گرفت .همچنین در رودخانه قره سومتاسفانه به علت استفاده از آب در مناطق بالادستی آب شیرین جریان نداشته و شوری آب به 12 میلی گرم در لیتر رسیده ، اما نظارت بعد از رهاسازی و گزارش ارائه شده در جلسه حاکی از عدم تلفات بچه ماهیان بود.

در گرگانرود به علت بارندگی های سه روز اخیر وضعیت دبی آب بهتر شده و در حال حاضر فقط مرکز سد وشمگیر در این رودخانه رهاسازی می کند . همچنین با توجه به وضعیت منطقه تحقیقات شیلات استان اصرار داشت در خصوص رهاسازی مستقیم به دریا ، اداره کل شیلات پیگیر اعتبارات لازم باشد و در گرگانرود حتما هفته ای دوبار شرایط کیفی آب به کمیته گزارش شود .

همچنین مقرر شد مناطق مستعد رهاسازی مستقیم به دریا در استان مازندران از طرف نماینده اداره کل شیلات گلستان ظرف هفته آینده مورد بازدید قرار گیرد. در ادامه معاون آبزی پروری اداره کل اظهار داشتند که حدود یک میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی جهت پرورش در قفس با وزن یک گرم به بخش خصوصی واگذار می شود .

در پایان مقرر شد جهت رهاسازی بچه ماهیان خاویاری از هفته آینده در رودخانه گرگانرود برنامه ریزی و همچنین حفاظت منابع نیز بعد از رهاسازی گزارشی از وضعیت تلفات در گرگانرود را هر روزه به کمیته نظارت بر رهاسازی ارائه نماید .