به مناسبت روز جهانی شیلات به همت انجمن علمی شیلات و با همکاری دانشکده شیلات و محیط زیست دانشگاه؛ دومین نشست هم ­

اندیشی در خصوص بررسی پتانسیل های استان گلستان در صنعت ماهیان خاویاری درمحل تالار خلیج فارس دانشکده شیلات و محیط زیست وبا حضور اساتید دانشگاهی , مدیرکل دفتر بازسازی سازمان شیلات ,مدیرکل شیلات استان , ریاست مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی ودیگر کارشناسان برگزارشد.

از محورهای این نشست می توان به مواردی چون  پتانسیل استان گلستان در تکثیر، پرورش و صید ماهیان خاویاری، نیازمندی­های صنعت ماهیان خاویاری، بازار داخلی و بین المللی ماهیان خاویاری و ­ فراورده های ارزش افزوده آن و چالش­های پیش­روی تولید غذای ماهیان خاویاری از لارو تا مولد اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز, مدیر کل شیلات استان گلستان در این نشست گفت: یکی از دغدغه‌های استان گلستان از سال ۱۳۹۴ این است که استان گلستان از حالت تک محصولی (میگو)خارج شود. وی در خصوص پرورش ماهیان خاویاری در استان گلستان گفت: این موضوع در مزارع منفرد ومزارع مجتمع در ۴ مزرعه در شهرستان‌های بندرگز، کردکوی و علی‌آباد در حال انجام است.

سپس رییس دانشکده‌های شیلات، محیط زیست و مرتع و آبخیزداری دانشگاه در این نشست گفت: سال گذشته اولین نشست را با پیگیری موضوعات عمومی در حوزه شیلات در این دانشگاه برگزار کردیم وی خاطرنشان کرد: از این رو، پتانسیل‌های استان گلستان در تکثیر و پرورش و صید ماهیان خاویاری، چالش‌های پیش‌روی تولید غذای ماهیان خاویاری از لارو تا مولد، نیازمندی‌های صنعت ماهیان خاویاری، پتانسیل‌های ایجاد اشتغال در این صنعت و… را به عنوان محورهای این نشست در دستور کار قرار دادیم.

در ادامه مهندس کرمی راد مدیر کل دفتر بازسازی و حفاظت از آبزیان سازمان شیلات کشورگفت: وجود اقلیم مناسب برای پرورش ماهیان خاویاری، وجود نیروی انسانی، داشتن تجربه و دانش فنی متخصصان، وجود ارزشمندترین گونه ماهیان خاویاری در آب‌های بومی ایران و … از جمله علل توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور است .

مهندس کرمی‌راد در پایان گفت: استان گلستان بعد از استان‌های مازندران وگیلان با تولید ۵۴/۵ تُن گوشت خاویار و ۰/۲ تُن خاویار، در جایگاه سوم پرورش ماهیان خاویاری قرار دارد.