ششمین جلسه کمیته رهاسازی  روز دوشنبه مورخ 1398/05/01با حضور معاون پژوهشی مرکز ، معاون صید و صیادی اداره کل شیلات ، رؤسای مراکز بازسازی ذخایرسیجوال ٰ، سدوشمگیر، نماینده حراست ، نماینده شرکت مادر تخصصی ونماینده اتحادیه تعاونی های پره صیادی در محل سالن اجتماعات اداره شیلات استان گلستان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی مرکز ، در این جلسه براساس گزارشات عملکرد ارائه شده درمرکز بازسازی ذخایرمبنی بر رهاسازی حدود 38 میلیون قطعه بچه ماهی کپوربا میانگین وزنی حدود 53/. گرم، 22میلیون بچه ماهی کلمه با مینگین وزنی 6/. گرم و تعداد 3 میلیون بچه ماهی سفید با میانگین وزنی 6/. گرم در رودخانه های گرگانرود و قره سو ، معاون پژوهشی مرکز متذکر شدند که بررسی های صورت گرفته بر اساس آمار رهاسازی و صید در 15 سال اخیر نشان داده که اثر بخشی رهاسازی در ارتباط با سه عامل تعداد ،میانگین وزنی و شرایط آبی رودخانه بوده و در هر زمانی که این سه عامل وضعیت خوبی داشتند شاهد افزایش میانگین صید در واحد تلاش بوده ایم .

لذا کاهش تراکم کشت در استخرها برای رسیدن به میانگین وزنی بالاتردر مدت زمان کوتاهتر تا زمانی که وضعیت آب رودخانه بحرانی نشده از نکات مهمی است که بایستی در مدیریت بازسازی مورد توجه قرار گیرد. از طرفی با توجه به اینکه وزن رهاسازی از 3/. گرم شروع شده و با گذشت بیش از 2ماه برداشت لایه ای از استخرها و کاهش تراکم و رسیدن میانگین وزنی به6/. گرم نشان دهنده پایین بودن نرخ رشد وزنی می باشد و علت آن را بایستی در مدیریت پرورش استخرها جستجو کرد .

لذا در همین راستا ایشان پیشنهاد کردند که ظرف مدت یک ماه آینده نشست تخصصی در  خصوص دو موضوع 1- ارزیابی و مقایسه عملکرد تکثیر ماهی کپور در مرکز سیجوال و ایستگاه تحقیقاتی قره سو 2-مدیریت لاروی کالچر در استان برگزار گردد.

درپایان جلسه نماینده شرکت مادر تخصصی نیز پیشنهاد انتقال تخم چشم زده ماهی سفید از مازندران را برای سال آینده داشتند که قرار شد در این رابطه کمیته پیگیری های لازم را داشته باشد.